کفگیر شبکه نمایش خانگی کم کم به ته دیگ میخورد/ سریالهای امروزی نمایش خانگی ضعیفتر از سریالهای 15 سال گذشته رسانه ملی هستند!
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۸۵۳۵۴
کیوان امجدیان منتقد سینما و تلویزیون سریالهای جدید شبکه نمایش خانگی اعم از «نیسان آبی»، «میدان سرخ»، «جزیره» و «حرفه ای» را با یکدیگر مقایسه کرد و در خصوص آن ها با برنا گفت و گو کرد که در ذیل میخوانید.
شبکه نمایش خانگی با اخیرا روی کار آمده اما تبدیل به یکی از پر مخاطبترین رسانه های تصویری در بین مخاطبان شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پلتفرمهای اینترنتی چون «نماوا»، «فیلیمو»، «نت فیلم» و....که این روز ها با تولید و ساخت فیلم و سریال های متنوع مخاطبان زیادی را به سمت خود جذب کرده اند باعث شده تا اغلب کارگردانان و تهیه کنندگان کم و بیش از فضای رسانه ملی و صدا و سیما فاصله بگیرند و کار خود را در شبکه نمایش خانگی پر قدرت تر ادامه دهند چراکه رسانه ملی با محدودیت و ممیزی هایی که در دامن خود جای داده است باعث شده تا فیلمسازان بیشتر پذیرای این پلتفرم های اینترنتی باشند و شانس خود را این بار در شبکه نمایش خانگی امتحان کنند.
باید به این نکته اشاره کرد که اگر سانسور در فضای فیلمنامه و نگارش یک اثر حاکم باشد ضربه زیادی به آن کار وارد می شود و همین مسئله کاهش و ریزش مخاطب را در پی خواهد داشت و از طرفی نیز بودجه ای که از این شبکه ها به دست می آید بسیار بیشتر از تلویزیون است که این مسئله کشش فیلسمازان به سمت این رسانه های اینترنتی را بیشتر کرده است.
به همین بهانه و با توجه به اینکه آیا با وجود اینکه درحال حاضر سریال های جدیدی در ژانر های مختلف که تعدادشان کم هم نیست در شبکه نمایش خانگی به پخش می رسند می توانند مانند سریال های پر فروغی که قبل از ساخت این آثار جدید در شبکه نمایش خانگی به پخش رسیدند و مورد اقبال مخاطبان واقع شدند فرمون و کنترل ادامه راه را دست بگیرند و پا به پای آن ها یا حتی پیشتاز از سریال های قبل جلو بروند یا خیر با چند منتقد سینما و تلویزیون گفت و گو کردیم که در ادامه می خوانیم.
کیوان امجدیان منتقد سینما و تلویزیون سریال های جدید شبکه نمایش خانگی «خسوف»، «نیسان آبی»، «جزیره»، «حرفه ای» را با یکدیگر مقایسه کرد و آن ها را مورد بررسی قرار داد و به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: شبکه نمایش خانگی در اوایل پر توانتر از امروز کار خود را شروع کرد و سریالهایی که تولید شدند نوید بخش این بودند که ما در آینده سریال های بهتری را در شبکه نمایش خانگی میبینیم. اما متاسفانه و به یک باره شاهد این هستیم که کفگیر شبکه نمایش خانگی دارد به ته دیگ میخورد یعنی درحال حاضر سریالهایی که روی کار میآیند ضعیفتر از سریالهای 15 سال گذشته در رسانه ملی هستند.
او ادامه داد: در سریال «حرفهای» شاهد حضور بازیگران، خوانندگان و افراد نام آشنا هستیم اما ابتدایی ترین شکل موضوع می بینیم قلابی که بخواهد ذهن مخاطب را درگیر کند و تا آخر داستان او را پای این سریال نگه دارد و با خود همراه کند وجود ندارد. صرفا روایت غیر جذاب زندگی چند انسان است که مخاطب از آن شناخت ندارد و شخصیت پردازی درست و به جایی نیز صورت نگرفته است البته ممکن است در ذهن بیاید که شخصیت پردازی به مرور شکل خواهد گرفت اما هنگامی که قسمت اول را مشاهده می کنیم و هیچ شخصیت پردازی به جا و درستی را نمی بینیم کاملا مشخص می شود که در قسمت های بعد نیز این اتفاق رخ نخواهد داد.
این منتقد در ادامه اظهار کرد: «میدان سرخ» سریالی است که در آن همه مسائل و موضوعات فضایی جلوه می کند و انگار بازیگران این سریال در سرزمین دیگری زندگی می کنند. چراکه در این سریال یکی از اعضای خانواده 3 نفره دست به قتل می زند و بدون اینکه از این کار ابا و ترسی داشته باشد مقتول را به تنهایی و بدون اینکه پلیس در جریان باشد و به دور از چشم دیگران خاک می کند و بعد از گذشت چند روز این موضوع را با یکی از دوستان خود در میان می گذارد. واقعا این موضوع واقعا خنده دار است و من گمان می کنم «میدان سرخ» بیشتر به طنز شبیه است تا یک اثر جدی!. راستش این سریال هیچ منطق و چفت و بست دراماتیک ندارد، شخصیت پردازی ها مغشوش و آشفته است و علاوه بر آن خط داستانی به شدت متزلزل است. قطعا با این رویه اعتبار، حیثیت و اندوخته آبروی ستاره هایی که با خون دل و زحمت کشیدن در فیلم و سریال ها جایگاهی به دست آوردند از بین می رود. فکر نمی کنم بعد از مدت کوتاهی این بازیگران حاضر باشند در ازای دستمز های کلان نیز در این نوع آثار بازی کنند.
او در این خصوص که آیا «نیسان آبی» با توجه به نوع ژانر طنزی که دارد ممکن است نسبت به باقی سریال ها موفق عمل کند بیان کرد: قبل از اینکه این سریال به مرحله پخش برسد من با دیدن چندین نام از هنرپیشه های سینما و تلویزیون گمان می بردم که با وجود این نام ها قطعا این سریال باعث خنده روی لبان مخاطبان خواهد شد به طوری که از خنده روده بر شوند اما بعد از پخش متوجه شدم که خیر چنین چیزی صحت و سقم ندارد و هاله ریزی از لبخند فقط روی لبان شکل می گیرد ولاغیر. واقعیت این است که این سریال کپی از «نهنگ عنبر» بود که به نظر من «نیسان آبی» مانند «نهنگ عنبر» چشمگیر نیست. البته باید به این نکته اشاره کرد که بازی حسین یاری در «نیسان آبی» غافلگیر کننده بود و با توجه به نقش هایی که در گذشته بازی کرده بود اصلا انتظار چنین کاراکتر و نقشی از او نمی رفت و تنها نقطه مثبت کار حضور حسین یاری بود. البته می توان امیدوار بود که در قسمت های بعد این سریال به توفیق برسد.
کیوان امجدیان در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه سیروس مقدم سال ها در تلویزیون کار کرده و با سریال «پایتخت» در ژانر طنز به شهرت رسیده است چقدر در شبکه نمایش خانگی با سریال «جزیره» در ژانر اجتماعی و درام می تواند موفق عمل کند و مخاطبان از این اثر رضایت کافی داشته باشند اظهار کرد: من به موفقیت سریال «جزیره» شک دارم یعنی مخاطب گسترده تلویزیون در قیاس با مخاطب محدود شبکه نمایش خانگی و تفاوت سلیقه ای که ممکن است میان این دو گروه وجود داشته باشد من را کمی به شک می اندازد که موفقیت های «پایتخت» مجددا تکرار شود. اگرچه در شبکه نمایش خانگی برخی از محدودیت ها را نخواهد داشت ولی من گمان نمی کنم در اینجا بتواند مقبولیت و محدودیت تلویزیون را به دست بیاورد. صدا و سیما هنوز به شدت قدرتمند تر از بقیه مدیا و پلتفرم ها است و همچان مرجعیت دارد و مخاطبین بسیار گسترده ای دارد. به عنوان کلام آخر تمام این مسائلی که بیان کردم نگاه به یک قسمت، پیشینه و ... است و باید تا انتها این آثار را دید و بتوان دقیق تر در مورد آن حرف زد.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: رسانه ساخت فیلم رسانه ملی صدا و سیما رسانه ملی بودجه تلویزیون رسانه سینما و تلویزیون سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر برنا ذهن ذهن خانواده قتل خاک بازی تلویزیون بازی صدا و سیما تلویزیون خانواده صدا و سیما فرهنگ و هنر جزیره منتقد میدان سرخ کیوان امجدیان نیسان آبی شبکه نمایش خانگی سینما و تلویزیون شخصیت پردازی رسانه ملی نیسان آبی سریال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۸۵۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شیدا یوسفی بازیگر «زودیاک»: دوستداران قصههای واقعی رئالیتیشو ها را میبینند
شیدا یوسفی که تجربه بازی در سینما، تلویزیون، تئاتر و شبکه خانگی را در کارنامهاش دارد، پیش از شروع فعالیت حرفهای خود در سینما و تئاتر در حوزه منشی صحنه مشغول بوده و نخستین تجربه حرفهای خود و بستر معرفیاش به جامعه را سریال «ممنوعه» میداند.
این هنرمند پس از حضور در تلویزیون، وارد پلتفرمهای شبکه خانگی شده و تا امروز در رئالیتیشوها و سریالهای مختلفی نقشآفرینی کرده و بازیگری را به صورت حرفهای دنبال میکند. حضور او در فصل دوم گیمشوی «زودیاک» بهانهای شد تا با او به گفتوگو بپردازیم.
چه شد در گیمشوها حضور پیدا کردید؟
این روزها بازی مورد علاقهام مافیاست. نخستین باری که بازی در «شبهای مافیا» را تجربه کردم، شرکتکنندگان برنامه فقط خانمها بودند که با یک ماه تمرین، بازی را یاد گرفتم. از آن زمان هم در همه مسابقات مافیا حاضر بودم. از سری اول «زودیاک» به بعد هم، هفتهای دو بار جدا از تمرینات با بچهها جمع میشویم و بازی میکنیم و این بازی برایم بسیار جذاب شده در حدی که گاهی در دورهمیهای خانوادگی حوصلهام سر میرود و دوست دارم با دوستانم مافیا بازی کنم.
با کدام فیلم یا سریال به مردم معرفی شدید؟
به نظر خودم سریال «ممنوعه» سبب معرفی من به مردم شد که نخستین کارم در شبکه خانگی بود. در این سریال جزو نقشهای اصلی بودم که سبب شد بیشتر دیده شوم. البته طبق تجربیات من تا امروز، مخاطبان صداوسیما و نمایش خانگی دو دسته کاملاً مجزا از هم هستند. به عنوان مثال در شهرستانها جوانان من را به واسطه حضورم در «شبهای مافیا» یا «مافیا زودیاک» و حتی «ممنوعه» که تماماً تولید شبکه نمایش خانگی هستند میشناسند اما افراد مسنتر به واسطه نقشم در سریالهای صداوسیما با من آشنا هستند.
شما در صداوسیما هم سابقه حضور در سریالهای پرمخاطبی مثل «نونخ»، «بچه مهندس» و آثار دیگر را دارید، به عنوان یک بازیگر، حضور در صداوسیما برای شما دلنشینتر است یا در نمایش خانگی؟
هر کدام از این مدیومها مزایای خوش را دارد، اما مسائلی هست که شاید در هیچ کجای دنیا از لحاظ مناسبات دغدغه بازیگران نباشد مثلاً طراحی لباس یا گریم در صداوسیما بسیار سختگیرانه است اما در شبکه نمایش خانگی بازیگران فضای آزادتری دارند. بازی در محصولات پلتفرمهای نمایش خانگی جذابیت خودش را دارد. مخاطب ایرانی این روزها درگیر برنامهها و سریالهای خانگی شده و مورد پسندش است حتی به نظرم در جامعه امروز مردم به حدی دغدغه فکری دارند که سریالهای طولانی را پس میزنند و به دنبال مینیسریالها میروند و آنها را راحتتر میپذیرند.
تکرار ساخت رئالیتیشو در مورد بازی مافیا مخاطب را خسته نمیکند؟
شخصاً «زودیاک» را از تمام بازیهای مافیا بیشتر دوست دارم و فکر میکنم کسی که بازی مافیا را دوست داشته باشد درگیر این سناریو و این برنامه میشود. یکی از جذابیتهای این بازی این است که حتی اگر بازیکن حرفهای هم باشید، ممکن است در روند بازی دچار اشتباههای جبرانناپذیری بشوید که این دقیقاً مثل زندگی ماست که سراسر تجربه است و قطعاً از اشتباهاتمان درس بیشتری میگیریم. ضمن اینکه مافیا بازی خستهکنندهای نیست زیرا حتی در جمعهای خصوصی هم هیچ وقت دستها تکراری نمیشود و همیشه بازیها و اتفاقهای جدید رخ میدهد.
از طرفی هم فکر میکنم بازی خانمها و آقایان با یکدیگر روند برنامه را بهتر کرده چون معمولاً در بازی، خانمها کمتر به هم اعتماد میکنند یا با هم تعارف و رودربایستی دارند اما زمانی که در بازی خانمها و آقایان کنار هم حضور دارند، بازی حرفهایتر میشود. همچنین حضور شخصیتهای معروف ورزشی یا اهالی موسیقی در برنامه، مخاطبان برنامه را بیشتر کرد. «زودیاک» بستری برای مخاطب ایجاد کرد تا رفتار و احساس افراد مورد نظر را ببیند و آن را حس کند.
در گذشته بسیاری از هنرمندان با این تفکر که حضور در رئالیتیشو میتواند آینده شغلی آنها را تهدید کند در این برنامهها شرکت نمیکردند، امروز این تصور چقدر تغییر کرده است؟
برای پاسخ به این پرسش از خودم مثال میزنم، من در حوزه بازیگری تحصیلات آکادمیک دارم و قطعاً شغل خودم را بازیگری میدانم اما دوست دارم در برنامههای اینچنینی نیز حضور داشته باشم. برنامههای رئالیتیشو جذابیتهای خاص خود را دارند که علاوه بر سرگرمی و جذابیت، از لحاظ اقتصادی نیز برای شرکتکنندگان قابل توجیه است که با توجه به وضعیت خود مجاب به حضور در این برنامهها بشوند. گذشته از این مسائل، همان طور که خانم «شبنم مقدمی» در رئالیتیشو «صداتو» به عنوان داور حضور دارد یا «محسن کیایی» به عنوان مجری به این برنامه میآید، به همین صورت تمام بازیگران کمکم به سمت این برنامهها خواهند آمد زیرا رئالیتیشوها معمولاً مورد پسند مردم واقع میشوند و مگر غیر از این است که ما بازیگران یکی از اهداف اصلیمان سرگرم کردن مردم و ساخت اوقاتی خوش است؟ مثلاً مردم در برنامه «صداتو» به صدای یک شخص عادی که در نانوایی کار میکند اما صدای خوبی دارد و آواز میخواند گوش میکنند و لذت میبرند، بنابراین کسی که دوست دارد قصه بشنود تماشای برنامههای رئالیتیشو را انتخاب میکند.